Wat je zegt, ben je zelf

Heeft een grafisch ontwerper een maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de beelden die hij/zij de wereld in stuurt? En zo ja, hoe geef je als ontwerper een invulling aan deze verantwoordelijkeid?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, heb ik onderzoek gedaan naar de idealen van ontwerpers in het verleden en in het heden. Door middel van interviews met een aantal ontwerpers die mij in het bijzonder aanspreken en een discussie op de BNO-site ben ik op zoek gegaan naar de verantwoordelijkheid van de ontwerper en heb ik mijn eigen standpunt bepaald.

Ik vind dat iedere ontwerper moet nadenken over de vraag of hij/zij een verantwoordelijkheid heeft naar de samenleving voor de beelden die hij/zij de wereld in stuurt. Je hebt als ontwerper toegang tot de media en daarmee invloed op de samenleving. Alleen daarom al moet je nadenken over je verantwoordelijkheid nog voordat je via de media beelden naar buiten brengt. Ik vind dat je je niet mag verschuilen achter een opdrachtgever maar zelf verantwoordelijkheid draagt voor de beelden die je de wereld in stuurt: wat je zegt, ben je zelf!

Voor de integrale tekst van mijn scriptie: Wat je zegt, ben je zelf!